365 Foton 2010

Fotoutmaningen som varar hela året

Uniform (5 av 365)

Posted by akson på 05 januari 2010

Vakthavande befäl på Drottningholm är på väg för att prata med sina soldater. Alla dessa uniformsklädda män och kvinnor som vaktar vår kungliga familj dygnet runt, året runt. Att det är vakthavande befäl ser man på plåtgrejen han har runt halsen.

Jag pratade med en av dem och jo, det var ruskigt kall ”fast man överlever”. De kom i fredags och ska vakta Drottningholm till fredag då blir det byte och nästa gäng kommer och tar över Högvakten runt slottet.

10 svar to “Uniform (5 av 365)”

  1. Therése said

    Vilken tjusig pojk🙂 ska se vad jag kan hitta för uniformerade personer… det blir nog ingen så stilig iaf..😀

  2. leila said

    vad kul att se🙂 men de måste frysa fasligt tycker jag.

  3. Anna said

    Men får de inte ha mer kläder på sig, det är ju skamligt att de ska behöva frysa tycker jag!

  4. akson said

    På bilden är det vakthavande och han går runt ganska mycket. Soldaten som stod på post hade stickade vantar och tjock vintermössa med öronlappar samt en tjockare rock. Antar att de har ett rejält lager på sig under med varma långkalsonger och undertröjor.
    Arméns grejor är kanonbra! Jag köpte mig ett par kängor m90, de är grymt varma och sköna inget att frysa i!

  5. Charlotta said

    Överlever? Med förfrusna händer och fötter då? Hoppas de har ull i uniformen, det är väl det bästa i kylan. Jag tycker synd om dem.

  6. Marie said

    Min man stod så där en gång i tiden, hade tyckte det var kul och att kungen är en roligt prick!🙂

  7. anne-lie said

    Nu har jag kommit hem från semesterresan och börjat lägga upp mina bilder. Nu tänker jag kika in hos er andra och se hur ert år startat! Att du är igång har jag redan noterat;-))

  8. Jane said

    Det är ju inget man avundas, att gå högvakt i den här kylan. Han ser trots allt ganska välklädd ut, behöver kanske en halsduk istället för den där plåtgrejen🙂

  9. Ser lite ut som ur en annan värld eller tid😉
    Är övertygad om att de har de bästa underställen som finns under uniformen.

  10. annette said

    Även dagens ungdomar tycker att detta uppdrag är en stor ära att få deltaga i, men lite tufft har det ngt varit senaste tiden vad gäller kyla.

    annette

Kommentera

 
