365 Foton 2010

Fotoutmaningen som varar hela året

Ensam (10 av 365)

Posted by akson på 10 januari 2010

Ännu en gång är vi tillbaka på Drottningholm och högvakten där. Denna killen tog jag ett antal bilder på i vinterkylan. Och så gick han fram till staketet och tittade ut över parken. Kanonbild, tänkte jag. Hemma kunde jag konstatera att det var den sämsta bilden!

Tråkigt, tråkigt tänkte jag. Men idag tog jag nya tag och fick fram denna bilden. Gissa om jag är nöjd med det!! Jag drog ordentligt i Nivå-reglaget för att åstadkomma denna nära nog siluett-bild. Tyvärr är bilden ordentligt utbränd till höger men man kan inte få allt.

Så här såg originalbilden ut oredigerad! En överexponerad bild med dålig skärpa!!

12 svar to “Ensam (10 av 365)”

  1. Anna said

    Vad kul att du kunde använda bilden! Man ska aldrig slänga några ”dåliga” bilder har jag lärt mig. Det var ju bra du inte gjorde det. Tycker den blev bra, trots det du själv säger med det utfrätta området. Redigeringsövningar är ju övningar det med🙂

  2. akson said

    Stämmer bra att övning ger färdighet!
    Jag slänger inga bilder, jo om de är helt totalt kassa åker de direkt i ACR.

  3. Härlig bild med lite redigering, det är himla kul att kolla in före och efter!!!!Snacka om att det går att göra underverk!

  4. Tänk vilken skillnad det blir när man jobbar lite, en urkass bild blir till en toppen-dito
    Bra att du visar före och efter det ger ett bra perspektiv på redigeringen

  5. ulrica said

    Jag tycker du har lyckats riktigt bra med bilden.
    Jag tänkte på den utfrätta motljusdelen i bilden.. skulle det inte fungera att klona in himlen på andra sidan av mannen och lägga över den utfrätta delen? OM du nu vill rädda den delen förstås. Jag tycker inte det behövs.

    mvh. Ulrica

  6. Det ble skikkelig flott, din ensomme, Kult å se bildet både før og etter😉

  7. Hannah said

    Så, eftersom det inte verkade vara okej att jag skrev på engelska har jag nu översatt allt på svenska igen.🙂 Synd att det inte stod i reglerna så man visste innan.😉

    Nu ska allt vara som det ska, eller? ;D
    mvh Hannah

  8. Ivan said

    Alla fotografer vill ju ha både dålig och bra kritik så här kommer lite;
    + Himlen har fått fin färg och det ser ut som solnedgång, fin skärpa också. Det var snyggt när ljuset kom in från höger där också.
    – Vakten och räcket är så mörk att man inte ser något på varken räcket eller vakten, sedan kan man se pixlarna i bilden, inte så snyggt. Att man ser pixlarna beror ju inte på kameran eller fotot, utan på andra saker.
    Bilden skulle i stort sett blivit bättre om du endast drog upp kontrasten och ner på ljusstyrkan lite.

    OBS! Om du vill svara på denna kommentar, skriv inte till min mail jag angett, då mitt webbhotell är under konstruktion och därmed är webbmailen också det.

    Mvh,
    Ivan

  9. lottaspyssel said

    Otroligt vad man kan fixa och trixa med sina bilder, jag tycker bilden blev jättebra!
    Ha det gott!
    Lotta

  10. Otroligt vad man kan göra, bara man vet hur🙂 Blev ju en riktigt fin siluett bild.

  11. sollenby said

    Bilden blev ju en helt annan när den var redigerad. Från knäna och neråt smälter han tyvärr ihop med huset bakom, men helt ok trotts allt.

  12. Kajsa said

    mkt läcker måste jag säga.. tänk vad det kan bli när man jobbar lite med den..
    ha det gott
    kramen

Kommentera

 
